Wednesday, June 13, 2007

Musim cuti.........

CINTA.... kalimah yang sering ku dengari bila berbicara dengan kawan-kawan seperjuangan bila tiba musim cuti kuliah. Kadang-kadang perbincangan ini sering menatijahkan cerita-cerita gosip, fitnah, "orang kata" dan sebagainya. Namun inginku katakan musim cuti inilah merupakan musim yang paling bermakna buat mereka yang ingin mencari cinta sejati dengan tautan kasih,ikatan naluri dan tambatan hati melalui pernikahan. Tambahan pula dengan dorongan ahli keluarga dan sahabat seperjuangan untuk melihat ikatan yang dibina mendapat restu Ilahi.

Cinta kerana Allah adalah pembuka hati, namun terkadang muncul beberapa perilaku yang menghambat cinta tersebut. Mengekspresikan perasaan cinta tanpa pertimbangan, tanpa penilaian, tanpa kesesuaian dan keserasian, atau tanpa memperhatikan kesan dan kesempatan, dapat menyebabkan timbulnya sikap kontraproduktif.
Cinta kerana Allah dan persaudaraan kerana-Nya, bukanlah galakan untuk menikmati pelampiasan perasaan, atau untuk membuang-buang waktu dengan bersembang atau kegiatan lain yang mengasyikkan tanpa faedah. Juga bukan sekadar untuk mencairkan beban sesama muslim dalam meringankan amanah dan tanggungjawab dakwah yang berat dengan mengadakan kunjungan, memberi sedekah, membuat forum@diskusi dan sebagainya. Namun berbagai hal yang menghabiskan waktu dengan berbagai kewajipan dan tanggung jawab berat padahal bagi mereka waktu adalah kehidupan itu sendiri dengan harapan bahwa semua itu merupakan jalan mudah menuju surga.

Namun persaudaraan kerana Allah adalah curahan perasaan, berjuang untuk membantu saudaranya demi peningkatan potensi diri secara bersama, dengan tarbiyah dan takwin"penyemaian biji", "pembersihan siri", dorongan semangat dan hasrat, penyebaran dakwah melalui persaudaraan yang tulus, ibadah yang khusyuk, serta komunikasi dalam menyampaikan dakwah dengan cara yang baik.

Tidak ada darjat cinta kerana Allah yang lebih agung daripada cinta yang dapat memunculkan keagungan dakwah, membangunkan agamaNya dengan menegakkan daulah Islam di dunia. Oleh itu marilah kita sama-sama mencari cinta hakiki demi Ilahi untuk mendapatkan syurga yang abadi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home